martes, 22 de febrero de 2011

Programa del 22/02/2011




Programa conduit per:
BERTA MASCARÓ

amb la col-laboració de:
Humbert Burcet i Miquel Reverte

al control de so:
Lluis González

ESTUDIS DE PUNT 6 RÀDIO


Noticies, la secció de Histories de la nostre Historia, l´Entrevista, Agenda i Mùsica.

HISTORIES DE LA NOSTRE HISTORIA, amb Jordi Casadevall.
" L´Enigma de la gioconda ".



PROGRAMA DE 22/02/2011


DESCARREGA DE PROGRAMA


L´ENTREVISTA PER XAVI NOGUES.

Entrevista realitzada per Xavier Nogues a Christopher Jordi Lara, artista multidisciplinar que dedica el seu treball i obra al col·lectiu LGTB. 


Es repassarà la seva trajectòria com músic, violinista i director d'orquestra, les seves col·laboracions amb la Fura del Baus entri altres. 
També la seva faceta com ballarí de ballet i de flamenc. 
Així mateix la seva labor com a poeta i escriptor en la qual destaca la publicació de vuit llibres que resumeixen la seva obra poètica i comentarem el seu pròxim llibre "daniel23boy@hotmail.com 
Un jove sense pàtria" en la qual col·labora Kike Sorroche, artista visual; en ell tracta les experiències que viu un noi immigrant que es prostituïx per a guanyar-se la vida. Es parlarà també de la seva relació amb el projecte Art Gai Grup que té com residència Facebook. 
Finalment ens recitarà un dels seus innombrables poemes.

















L’ENIGMA DE LA GIOCONDA


Els diaris ens informaven fa pocs dies que ha sorgit la tesi segons la qual el quadre de La Gioconda, de Leonardo da Vinci, representa en part no la Mona Lisa, com es creia, sinó el jove Salai, un dels servents del pintor.

Independentment de la significació d’aquest descobriment, és evident que el mestre italià ha exercit sempre una enorme i positiva influència sobre gais i lesbianes. La seva orientació sexual se sol entendre com a part integrant de la seva genialitat. Perquè Leonardo era això: un geni, un home complert que va abordar amb èxit totes les esferes del coneixement humà, de l’art a les matemàtiques, de la mecànica a la literatura, un producte típic del Renaixement italià i europeu.

Leonardo da Vinci va néixer a la població toscana del mateix nom el 1452, fill il·legítim d’un notari. Als catorze anys va entrar d’aprenent al taller florentí del pintor Andrea Verrocchio i als 24 va patir l’incident més desagradable de la seva vida i que aquí ens interessa especialment. Ell i altres persones, van ser acusats de practicar sodomia amb un model de disset anys, anomenat Jacopo Saltarelli. La denúncia deia textualment “us notifico, senyor oficial, un fet cert, a saber, que Jacopo Saltarelli (...) ha estat còmplice en moltes trobades vils i consenteix en complaure a aquelles persones que li demanen aquesta iniquitat. I d’aquesta manera ha tingut molts tractes, és a dir, ha servit a algunes dotzenes de persones...”. Entre aquestes persones, “Leonardo di San Piero de Vinci”, el nostre home. Restà dos mesos a la presó, abandonat de la seva família i amics, fins que va ser absolt sense majors conseqüències. L’afer el va marcar profundaments, tornant-lo més introvertit i misteriós del què ja era.

Després de l’empresonament abandonà Florència i es traslladà a la més liberal Milà, al servei de Ludovico Sforza, on va pintar la Verge de les Roques i la Santa Cena. El 1469, fugint de la invasió dels francesos, tornà a Florència, al servei de Cesare Borgia, moment en què començà a pintar La Gioconda. El 1507 entrà al servei de Lluís XII de França i després de Francesc I de França, que li oferí el castell de Cloux, on moriria el 1519.

Si aprofundim una mica en el personatge, descobrirem algunes claus que ens ajudaran a entendre la seva sexualitat (o potser asexualitat). Físicament era d’una gran bellesa i posseïa una força extraordinària: es deia que era capaç de doblegar una ferradura amb gran facilitat. Ja hem dit que era introvertit i misteriós. La seva manera d’escriure era ben peculiar: amb la mà esquerra i a l’inrevés, de manera que es necessita un mirall per llegir les anotacions dels seus nombrosos quaders; amb això sembla denotar una tendència a la reserva, a la singularitat i al secretisme. Treballava amb discreció, defugia la societat que l’envoltava i s’interessava molt més per la naturalesa i pels seus secrets: el vol dels ocells, el moviment de les aigües o el creixement de les plantes.

Si tant privada era la seva vida, és difícil saber amb esperit mínimament xafarder detalls de la seva vida amorosa o sexual. Potser no en va tenir. Sembla que l’acte sexual era extrany a la seva personalitat; en una ocasió deixà escrit que “l’acte del coit i els òrgans que el realitzen són tan lletjos, que si no fos per la bellesa dels rostres i la llibertat de l’esperit, l’espècie humana s’hagués extingit”. Dels nombrosos dibuixos anatòmics que va executar, només dos detallen els òrgans reproductors femenins.

Coneixem alguns noms que van ser significatius a la seva vida. Va tenir de servent Salai, jove de cabell escarolat (que, com hem dit, podria ser el model de La Gioconda), que a pesar de que li furtava contínuament petites pertinences i mentia pels descosits, el va retenir anys i anys al seu costat; alguna cosa de bo hi debia haver entre ells dos. Després va tenir com assistents Cesare de Sesto, Boltraffo i finalment Francesco Melzi, que el seguiria fins la mort i a qui llegaria els dibuixos i els escrits. En una carta de Melzi comunicant al germà de Leonardo la mort d’aquest, descrivia la seva relació com un sviscerato et amore ardentissimo (sentiment profund i amor ardent). No sembla que ofereixi gaires dubtes.

Si és difícil conèixer la seva vida personal a través de persones properes, potser serà més fàcil fer-ho a través de pintures i dibuixos. L’obra de Leonardo da Vinci traspua un evident homoerotisme. En els seus quadres no es percep cap atracció sexual per les formes femenines, mentre que els seus dibuixos de nus masculins (començant pel famós estudi de proporcions humanes) estan a cavall entre les convencions hel·lèniques i la imatge homoeròtica. Enfront de figures voluminoses o musculoses, típiques en Miquel Àngel per exemple, Leonardo prefereix la figura de l’efebus o de l’androgin. Només cal contemplar l’àngel del Baptisme de Crist per sant Joan, el Bacus o, sobretot, el seu Sant Joan Baptista, on s’allunya del model tradicional del profeta solitari i rude, menjador de llagostes i mel silvestre, presentant-lo com un jove ambigu, de somriure enigmàtic. Sóc conscient que la ràdio no és el millor mitjà per parlar de pintura perquè aquest espai guanyaria molt acompanyat de diapositives.

Però si alguna cosa ha lligat Leonardo al fet homosexual ha estat l’estudi que en va fer Sigmund Freud, titulat Leonardo da Vinci i un record de la seva infància, assaig on elabora les seves teories sobre les causes de l’homosexualitat. El famós psiquiatra vienès es va basar en el següent text de Leonardo:

            “Un dels primers records que conservo és que, mentre estava al bressol, se m’acostà un ocell, m’obrí la boca amb la cua i me la va passar sobre els llavis”.

Segons Freud no és un record, sinó una fantasia posterior d’una fel·lació, transferida als seus records. A partir, d’aquí Freud desenvolupa la seva teoria sobre l’origen de l’homosexualitat, que no reproduïrem aquí. Ni avui toca classe de psicologia, ni és un tema suficientment amè pel programa. Només afegirem que Freud s’ho fa venir bé, en un moment determinat, per lligar el desig sexual de Leonardo amb el secret de l’enigmàtic somriure de la Gioconda.

Ara resulta que la Gioconda no és la senyora que ens pensàvem. Potser aquest i no altre és el secret del seu somriure.






imatges del programa




Tots els dimarts en directe de 19.30 a 20.00 h. a Punt 6 Ràdio i tan bè a la web www.punt6radio.cat


Ens podeu visitar al facebook
http://www.facebook.com/escolta.atreveixteaentendre



i per poder contactar amb l`equip del programa, al correu electrónic
escoltaglbt@gmail.com
o
escoltaglbt@gmx.es




8 de març

View more documents from lluisot

2 comentarios:

  1. Hola,
    Cómo siempre un placer seguir vuestros programas.
    Un buen fin de semana y un cordial saludo a todo el equipo.

    ResponderEliminar